Norsk skogskatt

Tiisha vet jag inte riktigt vart i från hon kommer eller vems hennes föräldrar är men i och med hon är långhårig så börja jag forska lite om vilken ras som är i henne.
Jag trodde först ANGORA men när jag läst om rasen så ser hon inte alls ut som angora.
Därimot tror jag hon har NORSK SKOGSKATT i sig=)


Info :

Kropp: Kroppen är långsträckt och kraftig, vilket ger ett intryck om stadighet. Trots att katten är så kraftig är den ändock smidig. Benen är långa.

Tassar: Breda och stora.

Päls:
Norska skogkatter har en tjock fluffig päls i dubbla lager, ett fluffigt lager underull och tjocka vattenavstötande täckhår, och gärna stora tofsar på öronen. Pälsen är lång och tät. Underpälsen är ullig och kragen är tydlig. Svansen är lång och buskig för att skydda dem från kyla. Enligt utställningskriterier ska svansen vara så lång att den når katten till skulderbladen, och allra helst till nacken. En skogkatt har "kindskägg", krage och "knickers" på bakbenen, som är längre än frambenen.

Ansikte:
Huvudet är trekantigt och kattens haka är kraftig. Öronen är stora och sitter med ett brett mellanrum,högt och öppet, så att öronens yttre linjer följer huvudets linjer ner till hakan. De har små tofsar som på ett lodjur.

Vikt: Hannarna hos Norsk Skogkatt väger mellan 5 och 10 kg och räknas till de mycket stora tamkatterna, medan honorna väger ungefär hälften, mellan 3-5 kg.


Här kommer bilder som är Norsk skogskatt=)


Nu är det ju så att ALLA katter som ej har stammtavla ÄR HUSKATTER.
Men det är ändån kul att se vart de små pälsbollarna härstammar från.=)

Sist men inte minst kommer Tiisha<3


Här ligger hon på sin enorma yviga svans.
Jag har även borstat furminatorn här.

Jag säger inte att Tiisha är en raskatt eller så utan jag tyckte bara det va intressant att se vart hon kommer ifrån + att jag tror att hon har lite norskogskatt i sig=)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0