Mina älsklingsblomor

Den frågan har jag fått några gånger genom åren men när man tänkter efter så har jag aldrig gett ett riktigt svar.
Nu har jag två favoriter och det är liljor och syrener.
Varför dessa?
Jo när jag va liten så ägte vi ett hus till farmför vårt hus i ekeby som vi kalla "gammla huset".
Jag och min barndomskompis tillbringa många sommrar på den trägården och gjorde vid den och så.
Ingen bodde där i det fallfärdiga huset utan vi behövde bara marken till pappas företag.
Jag och J kämpa länge ed trädgåren och där va det många liljor av denna färgen.

När jag fick veta att huset skulle säljas så tog jag in så många egna blommor och liknande i vår trädgård.
Pappa förklarade i efterhand att han många gånger ansåg att jag "försvann" in i min värld och det gjorde jag.Jag dona med trädgården för min skull och det va min lilla terapi när jag va i tonåren.
Så blomman Lilja är både vacker och fin men den har en känslomässig bakgrund för mig med.

Syrener älskar jag då de är en underbar doft.Jag har alltid velat ha ett eget syrenträd och kanske någon gång slår de in.Jagg tog ett skott från gammla huset och den fick rötter och plantrera den utanför mitt fönster men tyvärr hann jag aldrig uppleva den bli stor och fin då vi hann flytta från vårt barndomshem.
Men sen det sista trädet pappa ägde va i det sista huset han köpte för några år sen.Där va en undebar syren som pappa många gånger vila under på sommaren innan han blev för sjuk.
Han älska oxå blommor och dofter och sa många gånger att kom hellre med blommor när jag lever än när ag är död och begraven.
Men jag lämnar blommor då och då på hans grav ändån;)

Igår plocka jag lte syrener och det doftar så gott.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0